وزارت نفت با انتشار اطلاعیهای درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در فضای رسانهای داخلی و خارجی بازتاب گستردهای یافته است توضیحاتی ارائه داد.
تنها در ۶۰ ردیف تعرفه صادراتی کشور، کماظهاری بالغ بر ۴ میلیارد دلار، معادل ۳۵ درصد ارزش صادرات، انجام شده است.
درحال حاضر از مجموع بیش از ۶۰۰ واحد نیروگاهی، حداقل ۸۰ واحد نیروگاهی بهدلیل کمبود یا نبود سوخت (گاز و سوخت مایع) از مدار بهرهبرداری خارج هستند.
عضو هیئتمدیره شهرک صنعتی شمسآباد گفت: درخواست صنعتگران در سامانه “سدف” برای دریافت سوخت ثبت میشود اما یا به شدت کاهش مییابد یا به ماه آینده موکول میشود؛ در مقابل روزانه صدها هزار لیتر سوخت قاچاق با ۵۰برابر قیمت، وارد شهرک صنعتی میشود.
اخیراً رئیسجمهور و رئیسمجلس در اظهارنظراتی جداگانه مسئله گم شدن ۲۰ میلیون لیتر سوخت را مطرح کردهاند. به نظر میرسد ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز باید درباره ابعاد مختلف این موضوع بویژه در شرایط ناترازی این روزهای انرژی در کشور شفافسازی کند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این که ناترازی انرژی در کشور به یک مسئله جدی تبدیل شده است گفت: صنعت کشور به ازای هر کیلووات قطعی برق ۲ دلار دچار ضرر و زیان میشود.
بررسی های تسنیم از دلایل واقعی تعطیلیها و قطع برقهای اخیر حاکی از افزایش ناترازی گاز به ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز، کسری ۵۰ میلیون مترمکعبی سوخت نیروگاه ها و خروج از مدار ۱۷ نیروگاه به دلیل نبود سوخت است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از توزیع بیسابقه ۱۵۳ میلیون لیتر نفتگاز در روز با کاهش دمای بیش از ۱۸ استان در سراسر کشور به زیر صفر درجه سانتیگراد خبر داد و گفت: در یک روز بیش از ۳۲۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور توزیع شد.
اوپک در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۳۷ هزاربشکهای تولید روزانه نفت ایران در نوامبر ۲۰۲۴ خبر داد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: امسال نسبت به سال قبل، ۴ میلیارد لیتر سوخت مایع، نفتگاز و نفتکوره بیشتر تحویل نیروگاهها داده شده و جمعا ۴۲ درصد رشد داشتیم.