تخفیف ۲۰ درصدی قبوض آب برای مشترکان کممصرف/ طرحهای تشویقی مدیریت مصرف اجرا میشود
گروه: اقتصاد کلان | کد خبر: 50270 | تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۵:۳۱
علی سیدزاده، سخنگوی آب و فاضلاب کشور، در نشست خبری با اشاره به برنامههای جدید مدیریت مصرف آب گفت: بر اساس دستور وزیر نیرو، مشترکانی که بتوانند مصرف آب خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش دهند، از ۲۰ درصد تخفیف در قبوض آب برخوردار خواهند شد.
تخفیف برای نصب تجهیزات کاهنده مصرف
وی با اشاره به نقش تجهیزات کاهنده مصرف در مدیریت منابع آب افزود: استفاده از این تجهیزات میتواند حداقل ۳۰ درصد صرفهجویی در مصرف آب خانوارها ایجاد کند. بر همین اساس، در صورتی که مشترکان با هماهنگی شرکتهای آب و فاضلاب اقدام به نصب این تجهیزات کنند، ۳۰ درصد تخفیف برای آنها در نظر گرفته میشود تا بخشی از هزینه خرید تجهیزات جبران شود.
سیدزاده همچنین از تأمین تجهیزات استاندارد خبر داد و گفت: شرکتهای آب و فاضلاب این تجهیزات مورد تأیید را خریداری و در انبارها نگهداری میکنند تا در اختیار مشترکان متقاضی قرار گیرد.
هدررفت آب در ایران ۱۵ درصد است
سخنگوی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت هدررفت آب در شبکههای توزیع اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد هدررفت فیزیکی آب در شبکههای توزیع کشور وجود دارد که ناشی از نشت در خطوط انتقال، شبکهها، انشعابات مشترکان و مخازن است. این در حالی است که میانگین هدررفت در کشورهای توسعهیافته حدود ۷ تا ۸ درصد است.
به گفته وی، در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است که سالانه حدود ۰.۳ درصد از میزان هدررفت آب کاهش یابد تا در مجموع تا پایان برنامه حدود ۱.۵ درصد کاهش حاصل شود.
بازسازی سالانه ۳۵۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده
سیدزاده با اشاره به اقدامات انجامشده برای کاهش هدررفت آب گفت: هر سال به طور میانگین حدود ۳۵۰۰ کیلومتر از شبکههای فرسوده آب و فاضلاب در کشور اصلاح و بازسازی میشود و سالانه بین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان برای این بخش هزینه میشود.
افزایش مصرف با رشد دما
وی همچنین درباره تأثیر گرما بر مصرف آب توضیح داد: آمارها نشان میدهد به ازای هر یک درجه افزایش دما، حدود ۵ درصد مصرف آب افزایش پیدا میکند. به همین دلیل در برخی مناطق برای مدیریت منابع، مدیریت فشار شبکه در دستور کار قرار میگیرد.
وضعیت بارندگی و ذخایر آبی تهران
سخنگوی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت بارندگیها گفت: در سال گذشته میانگین بارندگی کشور ۱۲۹.۷ میلیمتر ثبت شد و در تهران نیز حدود ۱۵۶ میلیمتر بارندگی گزارش شده، در حالی که میانگین بلندمدت بارش در این استان حدود ۲۵۹ میلیمتر است. به گفته وی، با وجود بارندگیهای امسال، به دلیل مصرف بخشی از ذخایر سدها در سال گذشته، وضعیت مخازن همچنان ایدهآل نیست.
وی در پایان تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آب، مدیریت مصرف و همکاری مشترکان نقش مهمی در عبور از شرایط تنش آبی دارد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید