وقفه در پرداخت مطالبات گندمکاران؛ از ۱۶ خرداد تاکنون هیچ واریزی انجام نشده است
گروه: برگزیده ها، کشاورزی | کد خبر: 50327 | تاریخ: ۶ تیر ۱۴۰۵ - ۲۳:۵۵
با وجود وعده وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت هفتگی مطالبات گندمکاران، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران میگوید از ۱۶ خردادماه تاکنون هیچ مبلغی بابت گندمهای تحویلی به حساب کشاورزان واریز نشده است.
علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، با انتقاد از روند تسویه مطالبات کشاورزان اظهار کرد: تا امروز حدود ۴ میلیون تن گندم به دولت تحویل داده شده که ارزش آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
به گزارش آقای اقتصاد و به نقل از خبرگزاری مهر به گفته وی، از این رقم تاکنون تنها ۵۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، معادل حدود یکچهارم کل مطالبات، پرداخت شده و از ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ به بعد هیچ دریافتی جدیدی از سوی دولت برای گندمکاران ثبت نشده است.
گلایه از خلف وعده در پرداخت هفتگی
ایمانی با اشاره به وعده وزیر جهاد کشاورزی درباره پرداخت منظم و هفتگی پول گندمکاران، گفت: بنیاد ملی گندمکاران در این مدت مکاتبات متعددی با نهادهای مرتبط انجام داده، اما با وجود این پیگیریها، کشاورزان در شرایط سختی قرار گرفتهاند.
وی افزود: از نظر شرعی، قانونی و عرفی، پس از انجام معامله و تحویل کالا باید بهای آن پرداخت شود، اما اکنون کشاورزان با وجود تحویل محصول خود، همچنان در انتظار دریافت مطالباتشان هستند.
فشار بانکها و طلبکاران بر کشاورزان
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به مشکلات معیشتی کشاورزان تصریح کرد: در شرایطی که هنوز پولی به دست گندمکاران نرسیده، بانکهای عامل برای سررسید اقساط وامها در ساعات مختلف شبانهروز با خود کشاورز، اعضای خانواده و حتی ضامنان تماس میگیرند و این مسئله فشار زیادی به خانوادهها وارد کرده است.
به گفته ایمانی، بخشی از مطالبات مربوط به گندمهای تحویلی از ۷ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت حدود ۵۵ درصد پرداخت شده و برای گندمهای تحویلی از آن تاریخ تا ۱۶ خرداد، تنها ۴۰ درصد از مطالبات تسویه شده است.
این در حالی است که کشاورزان انتظار دارند با توجه به اهمیت خرید تضمینی گندم و نقش آن در تأمین امنیت غذایی کشور، پرداخت مطالبات آنان بدون تأخیر و مطابق وعدههای اعلامشده انجام شود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید