لزوم استفاده از کمکهای خارجی و تهاتر نفت برای تجهیز ناوگان ریلی
گروه: تیتر یک , نفت و انرژی | کد خبر: 38106 | ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به هزینههای سنگین ساخت واگنهای ریلی گفت: در حال حاضر، هزینه ساخت هر واگن بین ۶۰ تا ۹۰ میلیارد تومان است. این رقم، چالشهای جدی برای کشور ایجاد کرده و نیازمند مدیریت و اصلاح ساختاری است.
به گزارش آقای اقتصاد، کمبود بلیت قطار در سفرهای نوروزی و ناترازی شدید عرضه و تقاضا، زنگ خطری برای حمل و نقل ریلی کشور است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تأکید بر ضرورت تأمین ناوگان ریلی، چالشهای مالی و مدیریتی این حوزه را یادآور شد و بر لزوم بهره گیری از کمک های خارجی و نیز مکانیزم تهاتر نفت برای تجهیز ناوگان ریلی کشور تاکید کرد.
بهروز محبی نجمآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به بحران کمبود بلیت قطار در ایام نوروز، وضعیت حمل و نقل ریلی کشور را نگرانکننده توصیف کرد. وی در گفتوگو با «آقای اقتصاد» اظهار داشت: ناترازی شدید میان عرضه و تقاضا در این حوزه، نیازمند توجه فوری و تصمیمات اساسی است.
محبی نجم آبادی با اشاره به هزینههای سنگین ساخت واگنهای ریلی گفت: در حال حاضر، هزینه ساخت هر واگن بین ۶۰ تا ۹۰ میلیارد تومان است. این رقم، چالشهای جدی برای کشور ایجاد کرده و نیازمند مدیریت و اصلاح ساختاری است. از یک سو، قیمتهای بسیار بالا مشاهده میشود که تقریباً معادل هزینههای هواپیما یا نصف آن است، و از سوی دیگر، در برخی موارد قیمتها بسیار پایین است. این وضعیت نشاندهنده عدم تعادل و نیاز به بازنگری جدی است.
وی همچنین بر اهمیت بهرهگیری از کمکهای خارجی و تهاتر نفت برای تجهیز ناوگان ریلی تأکید کرد و افزود: استفاده از این فرصتها میتواند به رفع مشکلات این حوزه کمک کند. اما این امر نیازمند برنامهریزی دقیق و همکاری همهجانبه است.
محبی نجم آبادی در پایان خاطرنشان کرد: «حمل و نقل ریلی بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار، نیازمند توجه ویژه و سرمایهگذاری هدفمند است. اگر این چالشها بهدرستی مدیریت نشوند، پیامدهای آن بر اقتصاد و رفاه عمومی کشور تأثیرات منفی خواهد داشت.»
خبرنگار:میثم اسداللهی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید